Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Powiatowy Zespół Do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności

 

POWIATOWY ZESPÓŁ

DO SPRAW ORZEKANIA

O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

W PŁOŃSKU

 

UL. ks Jerzego Popiełuszki 14

09 – 100 PŁOŃSK

 

tel. 23 662 80 09

fax. 23 662 75 49

 

Przewodniczący Zespołu - Grzegorz Franczak

 

 

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Płońsku funkcjonuje od 2001 roku, jest jednostką organizacyjną podlegającą pod Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Zajmuje się orzecznictwem do celów pozarentowych (rehabilitacyjnych) działa, zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Zespół zgodnie z Zarządzeniem Nr 26 Starosty Płońskiego z dnia 26 czerwca 2007 roku realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, dotyczące orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności i obejmuje swoim zasięgiem działania Powiat Płoński.

 

Godziny pracy Zespołu:

od poniedziałku do piątku, w godz. 8.00 – 16.00.

Interesanci przyjmowani są w siedzibie Zespołu w pokoju nr 107 na parterze.

Posiedzenia składów orzekających odbywają się również w siedzibie Zespołu.

 

Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności wydaje:

  • orzeczenia o niepełnosprawności dla osób, które nie ukończyły 16 roku życia,

  • orzeczenia o stopniu niepełnosprawności dla osób, które ukończyły 16 rok życia,

  • legitymacje osób niepełnosprawnych

  • orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień

  • karty parkingowe.

Zasady przedłużania ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności

Orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane na czas określony zachowuje ważność do dnia wydania kolejnego ostatecznego orzeczenia, nie dłużej jednak niż do ostatniego dnia szóstego miesiąca następującego po dacie określającej ważność orzeczenia

POD WARUNKIEM

złożenia nowego wniosku o wydanie kolejnego orzeczenia o niepełnosprawności albo kolejnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności w okresie ważności posiadanego orzeczenia, nie wcześniej jednak niż na dwa miesiące przed upływem ważności obecnie posiadanego orzeczenia.

Podstawa prawna:
art. 6bb ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 913)

 

 

W celu uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności należy złożyć:

  • wniosek o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności,

  • zaświadczenie lekarskie zawierającym opis stanu zdrowia osoby orzekanej (wydanym przez lekarza, pod którego opieką osoba się znajduje),

  • wszelkie dokumenty medyczne mogące mieć wpływ na ustalenie zakresu niepełnosprawności np. aktualne badania diagnostyczne, konsultacje specjalistyczne, ewentualne karty informacyjne z pobytów w szpitalu, itp.

Należy pamiętać, że zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wydane dla potrzeb Zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności, nie może być wydane wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku.

Do wniosku o wydanie orzeczenia należy dołączyć poświadczone za zgodność kserokopie dokumentacji medycznej. 

W przypadku złożenia oryginałów dokumentacji medycznej ich zwrot następuje pod warunkiem jednoczesnego złożenia kopii dokumentacji do poświadczenia. Powiatowy Zespół nie wykonuje kserokopii.

Dokumentacja medyczna poświadczona za zgodność z oryginałem przez placówki zdrowotne nie jest oryginałem i nie podlega zwrotowi.

Poświadczenie kopii dokumentacji przez pracownika Powiatowego Zespołu możliwe jest wyłącznie po przedstawieniu oryginału do wglądu.

 
 

Ważne: Jeżeli dołączona do wniosku dokumentacja medyczna jest niewystarczająca do wydania orzeczenia przewodniczący zespołu zawiadamia na piśmie osobę zainteresowaną lub jej przedstawiciela ustawowego o konieczności uzupełnienia dokumentacji oraz wyznacza termin jej złożenia z pouczeniem, że nieuzupełnienie w tym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Od wydanego orzeczenia przysługuje prawo wniesienia odwołania. Odwołania składa się w ciągu 14 dni od odebrania orzeczenia do Wojewódzkiego Zespołu Orzekania o Niepełnosprawności w Warszawie za pośrednictwem Miejskiego Zespołu.

LEGITYMACJE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności wystawia legitymacje osób niepełnosprawnych. Aby otrzymać taką legitymację należy złożyć:

- wniosek o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej

- orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności

- jedno aktualne zdjęcie o wymiarach 3,5 cm x 4,5 cm

Legitymacja upoważnia do korzystania z ulg i uprawnień na podstawie odrębnych przepisów.

 

KARTY PARKINGOWE

Wniosek o wydanie karty parkingowej można złożyć do dowolnie wybranego przewodniczącego zespołu. Osoba niepełnosprawna składa wniosek osobiście z wyjątkiem:
1. osoby, która nie ukończyła 18. roku życia, za którą wniosek składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów;
2. osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, za którą wniosek składa jeden z rodziców;
3. osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską lub osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, za którą wniosek składa odpowiednio opiekun lub kurator ustanowiony przez sąd.
Wniosek o wydanie karty parkingowej dla placówki składa osoba upoważniona do jej reprezentowania do przewodniczącego zespołu właściwego ze względu na siedzibę placówki.



Do wniosku osoby niepełnosprawnej dołącza się:
1. jedną fotografię o wymiarach 35 mm x 45 mm, odzwierciedlającą aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiającą tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami,
2. dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej,

Wniosek jest podpisywany przez wnioskodawcę w obecności przewodniczącego zespołu albo osoby przez niego upoważnionej.

Do wniosku placówki dołącza się:
1. dowód uiszczenia opłaty za wydanie karty parkingowej,

Składając wniosek wnioskodawca oświadcza o: posiadaniu upoważnienia do reprezentowania placówki; prowadzeniu przez placówkę działalności w zakresie opieki, rehabilitacji lub edukacji osób niepełnosprawnych mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się i uprawnieniu do uzyskania karty parkingowej, a także przedstawia dowód rejestracyjny pojazdu placówki.

Wniosek jest podpisywany przez wnioskodawcę w obecności przewodniczącego zespołu albo osoby przez niego upoważnionej.

 

Opłatę 21 zł za wydanie karty parkingowej należy uiścić na konto:

Powiat Płoński  nr  36 8230 0007 0013 2307 2000 0014

w tytule płatności wpisując “opłata za kartę kaprkingową dla …………………….( imię i nazwisko osoby niepełnosprawnej, uprawnionej do uzyskania karty parkingowej))

 

Opłatę 15 zł za wydanie duplikatu legitymacji osoby niepełnosprawnej   należy uiścić na konto: Powiat Płoński nr 44 8230 0007 0013 2307 2000 0064

Opłata za duplikat legitymacji pobierana jest jedynie w przypadku zagubienia/utraty albo uszkodzenia/zły stan techniczny posiadanej legitymacji.

 

ZAŁĄCZNIKI:

Kalendarium

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Imieniny